keskiviikko 6. kesäkuuta 2012

Enve

Löin tänään Signaturen Samulta testiin saadut Envet (Enve SES 8.9, http://www.enve.com/wheels/road/8.9.aspx). Enve ei ole Suomessa vielä kauhean tunnettu merkki, mutta profiililtaan, mitoiltaan ja hintaluokaltaan liikuttavan lähellä Zipp 808 - kiekkoparia. Erikoisemman Enveistä tekee se, että etukiekko on hieman pulleampi (26 mm etu ja 24 mm takakiekko 8.9-kiekkoparissa) ja profiili on takana hiukan syvempi kuin edessä (85mm ja 95mm). Tällä pyritään siihen, että etukiekko ei olisi kauhean tuuliherkkä ja takakiekossa syvemmästä profiilista on enempi hyötyä aerodynamiikassa. Tuubeista eteen lyötiin Tufon Elite Jet (160g, 20mm) ja taakse Tufon Elite Pulse (22mm). Enve 8.9 on uusin tulokas, joka tuli vasta juuri karvalakkikansan saataville viime viikolla. Timo Bracht ehti toki saada oman kiekkoparin pöydän alta jo viime vuonna ja voitti IM Australian ja oli Hawaiilla viides, joten ihan paskat kiekot ei voi olla kyseessä ja tuntuu sietävän myös Hawaiin tuuliolosuhteita. Linkin takaa löytyy myös Enven OMIA tuulitunnelitestejä, joissa omien tuotteiden lisäksi on lyöty muutamia kilpailijan kiekkoja myös valikoituihin frameihin kiinni. Testien mukaan Enve 8.9 hakkaa aerodynaamisuudessa jopa nopeimmiksi pidetyt Zipp 808:t. Edelleen pitää muistaa, että kyseessä firman omat testit. Puolueettomia testiä ei ole näkynyt, ei kuulunut.

Nonniin, ajatuksena tänään oli rullailla tuttu Säijän lenkki (n. 60km) IM-sykkeillä ja tunnustella miten ajettava etukiekko on ja tutkailla vähän dataa lenkin jälkeen. Valitettavasti ekasta polkaisusta lähtien kävi selväksi, että ihan ei ole jalat nyt freesin ja palautuneet sunnuntain vedosta. Tai sitten on jotain muitakin syitä mukana, kuten vähäiset yöunet ja muuta tekosyy paskaa. Faktahan on se, että äijä on niin paskassa tikissä, ettei edes kolmessa päivässä palaudu pikku ulkoilusta. No, tunne oli siis erityisesti lievässä vastatuuliosuudessa vähän nihkeää ja ylämäkiosuudet hiukan enemmän nihkeää. Nopeilla osuuksilla Envet pääsivätkin sitten osoittamaan vahvuutensa ja ne pätkät tuli suhteessa kyllä selkeästi kovempaa kuin tähän asti ajetuilla kiekkoseteillä. Muutamassa kohdassa vähän tuuli nappasi kiinni, mutta ne eivät olleet sellaisia teräviä nyppäyksiä, vaan aika loivia ja mietoja lyöntejä ja ihan hyvin pystyi jatkamaan matkaa aerossa. Tänään tosin oli leudot tuuletkin (4m/s), joten sikäli ihan kunnon stabiilisuustestiin eivät tänään joutuneet.Normaalisti kellottelen IM-sykkeillä tällä suht tasaisella lenkillä 34 km/h tuntumaan ja tänään meni 139 keskisykkeillä 35.1 km/h. Joten, kyllähän Envet toimii tosi hyvin, kun tämän päivän suht väsyneellä habituksella saa kaivettua 1km/h lisää nopeutta. Sitähän ei tiedä erkkikään kuinka lujaa sitten esimerkiksi Zipp 808:t kulkisi tällä reitillä Annalan alla.

Joten ihan positiivinen kokemushan tämä lopulta oli, pientä säätövaraa huomasin vielä setupissa lenkin jälkeen, joten tarvii nyt miettiä pitäisikö näihin tarttua vai jotain muuta. Jotkut kiekothan tässä on hommattava, kun vanhat F5:t tuli myytyä jo jokunen kuukausi sitten.

Perään juoksin vielä 20min 4:47/km, keskisyke 146. Hyvältä tuntui juoksukin edelleen, mutta jalat väsyneet. Onneksi pääsee huomenna hierontaan.

Aih, tärkein juttu jäi melkein mainitsematta, elikkäs leiska. Niin kuin kuvasta näkyy, niin sillä saralla ei ole valittamista, kyllähän tuon kuvan tuijottelu monet pornosaitit voittaa.

2 kommenttia:

pjh kirjoitti...

Kyllä nyt hifistely on karannut lapasesta! Lenkille vaan eikä selitellä kiekoilla;-)

kaapo kirjoitti...

Tämä on taidetta, Petri ja härpäkkeet insinöörille elinehto, että jaksaa vääntäytyä lenkille :)