lauantai 12. huhtikuuta 2014

Bike Porn - Shiv

Vihdoinkin se on kotona, nimittäin Specialized Shiv triathlon-tykki kaikilla herkuilla. Mieluusti olisin tuolla ulkona mankeloimassa, mutta flunssa numero neljä tälle vuotta imuroitui todennäköisesti päivähoidon kautta kitusiin, joten käännetään sitten veistä haavassa hiukan lisää.

Runko on siis geometrialtaan täsmälleen sama kuin Spessun lippulaiva-brändi S-Works, mutta kuidun laadussa saattaa olla jotain eroa. En pystynyt kuitenkaan itselleni perustelemaan parin tonnin lisähintaa pelkästään brändistä, joten päädyin rakentelemaan fillarini Specialized-rungosta.

Tangoksi arvoin aluksi 3T Brezza II:n, mutta matkan varrella se vaihtui 3T Ventus II:ksi, kun kerta halvalla sai. Ventushan mulla oli Cervelossakin, joten se on tuttu ja nopee. Ventus II:ssa jarrukahvat kaartuu hiukan alaspäin, joten pikkasen arveluttaa kuinka käytännöllinen tuo on mäissä kun asento on kippurasarven ala- ja yläotteen välimaastossa. Lisäksi takapullon noukkiminen pikkasen etukyyryssä voi vaatia treeniä sekin.

Kabiiniin kuuluu tangon lisäksi myös XLabin tornado ja tuohon sarvien väliin sitten tuikataan telineeseen normaalikokoinen juomapullo. Sarvien etuosaan sain hyvin sovitettua tilaa mittarille, BarFlyn pidike on tuohon sopivan siro ja tukeva. Kuvassa näkyy myös tankojen päässä napit vaihtajille, eli sähkövaihteet on mukana, tottakai, Shimano Ultegra Di2:ssa oli niin sopiva hinta-laatusuhde tänä päivänä, että oli ihan pakko siirtyä mekaanisistä vaihteista pois.

Shivissä on myös rungon sisälle integroitu juomasysteemi, eli sinne menee juomapullon verran nestettä, joka imaistaan camelback-tyyppisellä letkulla ulos. Letku kiinnittyy magneetilla aerotankoon ja on   siitä näppärä ottaa käyttöön. Tuo pussi & letku - systeemi on vielä matkalla Suomeen, eli en ole päässyt vielä testaamaan käytännössä miten helppo se on käyttää sekä pitää puhtaana basilleista.

Kolmas juomapullo tuleekin sitten kiinni satulan taakse XLabin Gorilla XT - kiinnityksellä. Tämä on lähinnä pitkiä matkoja ja treenejä varten. Sprinteissä pärjännee noilla etupään nesteillä riittävän hyvin. Satula on Bontragerin halkiosalula, joka on minusta ollut hivenen parempi kuin ISM:it kahdesta syystä: 1. se on vähän pidempi, eli pystyy hiukan vaihtelemaan asentoa, joka on varsinkin pitkillä matkoilla ihan tervetullut lisä. 2. halkion kokoa pystyy säätelemään kapeammaksi ja leveämmäksi mielihalujen mukaan.


Jarruina on Maguran hydraulijarrut, jotka on kyllä aivan loistavat. Mulla kun ei oo maantiepyörää, vaan tällä pykillä mennään myös vuorille, niin jarrujen on syytä toimia kuin tauti. Cervelon kanssa oli muutamia aika raikkaita tilanteita sen takia kun jarrut ei olleet ihan tällä tasolla. Magura on tullut ryminällä viime vuosina myös triathloniin ja ainakin Cervelon ja Spessun yläpään pyöräpaketeissa on nämä samat jarrut. Etujarrun aerodynamiikassa on Spessulla vielä tekemistä, se tököttää aikalailla tuulenhalkojana verrattuna esim. P5:n aerodynamiikkaan. Takaajarru sen sijaan on hyvin piilossa ilmavirralta, samoin kun sen takana oleva sähkövaihtajien akku.




Rungon alaosaan kuuluu myös eväsboxi "Fuelcell", jonka alaosaan olisi tarkoitus tunkea varatuubi, co2-patruunat ja pienempiin reikiin paikkauslitkut. Päällysosa on erillinen ja siihen pääsee käsiksi yläkauutta. Sinne tulee sitten geelit, patukat ja muu buffet-pöytä pidempiä reissuja varten. Pikkasen haastavaa näyttää olevan tuubin tunkeminen tuonne boxiin, joten voi olla että sille täytyy etsiä joku muu paikka.

Voimansiirtoon valikoituikin sitten jo hyväksi todetut Rotorin ovaalit Q-ringit ja niille kaveriksi Rotorin aerokammet. Vähän oli mielessä lähteä kokeilemaan lyhyempiä kampia, kun niistäkin on viime vuosina aika paljon kouhkattu, mutta päädyin kuitenkin suht vakiomittaisiin 172.5mm kampiin. Katotaan sitten niiden pyhyempien kampien kokeilua tuonnempana. Sen sijaan otin nyt kokeiluun Speedplayn polkimet aiempien Lookien sijaan. Erona on se, että jalka pääsee enemmän "elämään" näissä, eli fiilis ei ole ihan niin lukittu. On mulla Lookitkin hyllyllä edelleen, jos nuo alkaa tuntua huonolle.

Kiekkoja en alkanut vaihtamaan, sillä Enve 8.9:t on nopeet. Profiilin korkeus siis on edessä 85mm ja takana 95mm. Lisäksi etukiekko on hiukan pulleampi, joka auttaa taas kovalla tuulella jolloin etulaikka ei ole niin herkkä kovassakaan tuulessa. Kaverina näille kiekoille käytän edelleen renkaina Continentalin Competitioneita, jotka on nekin rullaavat & nopeat, mutta ei myöskään mene puhki ei sitten millään.

Näillä mennään siis tänä kesänä. Hiukan oli haikea olo Cervelo P2:sta luopua, kun on aika monta mieleenpainuvaa seikkailua yhdessä koettu, mutta kyllä sekin aika nopeasti unohtui kun uusi morsian saatiin kotiin. Nyt vaan äijä terveeksi ja baanalle!

3 kommenttia:

Jupis kirjoitti...

Ai sulleko se oli tulossa :-D
Melkoisen rasvaista pyöräpornoa, onnittelut!! Värillä ei väliä kunhan hiilikuitua näkyy mahdollisimman paljon!

kaapo kirjoitti...

Jep, hiilikuitu täytyy näkyä, haista ja maistua kauas ;) Iski vaan keuhkoputken tulehduksen viikko sitten ja nyt pari viikkoa Kaliforniassa lomailemassa, joten testit jäi yhteen trainer-sessioon. Polttelee, polttelee ...

Tappi kirjoitti...

On upean näköinen laitos! Helvetinkoneista en osaa sanoa, mutta kyllä ainakin Spessun maantie ja cyclokulkimien geometria on omaan makuun, niin miksei tuonkin. Kovaa kulkua!